Ochrana podvozku

Ochrana podvozku

Správne zvolený podvozkový nástrek dokáže ochrániť vozidlo pred vznikom korózie. Aký nástrek podvozku vybrať pre svoje vozidlo?

Aký má zmysel?

Cieľom každého podvozkového nástreku bez ohľadu na jeho typ je chrániť spodnú časť vozidla pred vonkajšími vplyvmi,  s ktorými sa vaše vozidlo počas celej svojej životnosti stretne. V našich geografických podmienkach je najväčšou hrozbou pre podvozok automobilu zmes posypových materiálov, posilnená soľou a vodou. Toto "dokonalé" abrazívum dokáže časom dokolale odstrániť ako koľvek tvrdý ochraný náter.

 

 

Kameň je najviac

Hlavne počas zimnej prevádzky dostáva podvozok vášho štvorkolesového miláčika najviac zabrať. Nejedná sa pritom iba o soľ na ceste. Najväčšie škody napácha práve posypový materiál, pretože je tvorený ostrými kamienkami, ktoré sa po kontakte s dezénom pneumatiky menia na ostré “broky” vystrelené proti dielom podvozku. Ich sila a efekt sa dá prirovnať k pieskovacej pištoli, ktorá sa používa na odstraňovanie náterov z kovu. Ak ich tvrdosť porovnáme s hoci ktorým iným extrémne tvrdým ochranným náterom, kameň má stále navrch. Z toho vyplýva, že proti kameňu sa nedá bojovať jeho zbraňou.

Preto na účinnú ochranu podvozku je nutné používať naopak pružné a húževnaté materiály, skoré sú schopné opakovane pohlcovať jeho kinetickú energiu a tým ho zastaviť. Výrobcovia automobilov sa snažia exponované časti chrániť plastovými krytmi, no miesta ako prahy, nápravnice a ramená je možné zakrytovať len obtiažne. Preto sú často krát prvé na rade, ktoré korózii podľahnú.

 

Ako soľ v rane

Opakované údery kameňa časom spôsobia poškodenie podvozkového dielu vo forme mikro dierok, do ktorých sa počas jazdy okamžite dostáva zmes vody so soľou a “zázrak prírody menom korózia” začne svoje predstavenie priamo pod vašími nohami. V zimnom období je auto takmer permanentne vystavené vlhkým podmienkam, čo je pre vznik rozsiahlej kroźie ideálne.

 

Existuje recept

Na účinnú ochranu železných podvrchov pred vznikom korózie potrebujeme zabezpečiť dve veci:

  1. Zamedzenie možnosti kontaktu kameňa s kovom, preto musí byť náter dostatočne pružný
  2. Ochranu pre vodou a soľou

Tieto parametre sú vlastné pre podvozkové nástreky na báze voskov. (DINITROL 4941, DINITROL 4942) Skladajú sa zo základových syntetických tvrdých voskov, ktoré im dávajú úžasný rozsah teplotnej stálosti, preto si aj pri veľmi nízkych teplotách, zachovajú tak potrebnú pružnosť. Vďaka výbornej tixotropii dokážu dosahovať bez problému hrúbku nástreku 3 mm, ktorá je tak potrebná na ochranu práve extrémne namáhaných miest. Môžme si ju predstaviť ako “plastelínu” ktorá sa úderom kameňa neodlupuje, iba miesi a tvrdohlavo odmieta opustiť podvozok vášho auta.

DINITROL 4941 a DINITROL 4942 (hnedú farbu mu dodáva Zinok)

 

Daľšou silnou zbraňou podvozkových voskov je vysoký obsah antikoróznych pigmentov (Zinok, Meď,…), ktoré aktívne chránia kovový povrch aj v prípade prierazu ochrannej vrstvy kameňom tak, že ich zrná sú vytláčané do železného povrchu a mikro vrstvou zmesi vosku a cenných kovov stále chránia aj poškodené miesto pred vnikom vody pod pôvodnú farbu.

 

Podvozkový nástrek na báze voskov

Podvozok musí byť suchý a čistý (stačí umytie teplotu tlakovou vodou), pretože vosky majú extrému priľnavosť na všetky typy povrchov vyskytujúcich sa na podvozku. Samozrejme demontáž krycích plastov a zakrytie častí brzdového systému, pruženia a riadenia. Odporúčame použiť hliníkovú fóliu, alebo papier.

Od spreja po profi riešenia

Podvozkové nástreky dokážete aplikovať v závislosti od podmienok a možností. Všeobecne platí, že čím vyšší aplikačný tlak, tým menší obsah prchavých látok, preto existuje viacero balení aj aplikačnej techniky k nim. Máte na výber od jednoduchej DINITROL UBS, cez profi pretlakovú UBS až po profesionálnu pumpu s tlakom 250bar.

 

Najprv nastriekajte nábežné hrany, to sú časti podvozku,  ktoré sú najviac vystavené možnosti úderu kameňa (hrany prahov, nápravníc, výstupky na podvozku a ramená). Cieľom je tzv. Diferencované nanášanie, kedy nábežné hrany majú mať 2-3 krát väčšiu hrúbku nástreku, ako miesta kde je úder kameňa málo pravdepodobný a povrch chránime viacmenej proti účinku slanej vody. Istou “skúškou správnosti” vykonaného nástreku je celková spotreba materiálu závislá od veľkosti vozidla. Platí, že čím väčšie auto, tým viac podvozkového vosku musím spotrebovať. Ak sa stane, že podvozok nastriekate a zvýši sa vám materiál, znamená to len jedno, že nábežné hrany majú malú vrstvu, preto ich kľudne odstriekajte, až kým nebude dochádzať k riaseniu materiálu vplyvom hrúbky vrstvy. Ak vám vosk skvapne, dosiahli ste maximálnu možnú hrúbku.

Správna hrúbka podvozkového vosku.

 

 

Dokonalosť v detailoch

Ak chcete mať istotu, že ochranná vrstva ktorú ste nastriekali je dostatočá, je tu možnosť priebežnej kontroly počas aplilácie vosku pomocou hrebeňovej mierky DINITROL. Vo všeobecnosti platí, že podvozkové vosky obsahujú cca 50% prchavých látok, takže výsledná "suchá"  vrstva je cca 1/2 mokrej (čerstvej). Jednoduchým priložením do nastriekanej mokrej vrstvy získate odtlačok, ktorý na stupnici zubov hrebeňa jednoznačne určí, koľko mikrónov nástreku ste práve dosiahli. Toto meranie je rýchle a presné, preto je to obľúbeným spôsobom merania hrúbky nástrekov nie len u podvozkových voskov, alebo všeobecne v priemysle, kde hrúbka nástreku hrá zásadnú rolu. Odporúčaná hrúbka na exponovaných miestach je 1500 mirk., ostatná časť karosérie cca 500mikr. suchého filmu.

Meranie hrúbky mokrého nástreku DINITROL 4941.

 

 

Čo ak už hrdzavie?

Vozidlá, ktoré prežili aspoň jednu zimnú prevádzku, nemôžme považovať za nové, teda aspoň z hľadiska korózie podvozku. V takom prípade, je nutné v prvom rade zastavenie postupu korózie, pretože ak ju iba prekryjete podvozkovými nástrekom hrozí, že pod ním sa bude stále šíriť. Napadnuté miesta je vhodné mechanicky očistiť od voľnej korózie, odlupujúcej sa farby a podobne. Následne zastaviť jej postup vhodným stabilizátorom korózie (DINITROL RC900, DINITROL RC800).

Ak sa jedná o vozidlo, ktoré je skorodované viac, je viac než pravdepodobné že ani stabilizátor nedokáže vniknúť do pôrov a štrbín kovu, ktoré korózny proces vytvára v kove. Preto sa používa tzv. dvojstupňové ošetrenie. Spočíva v použití penetračného náteru (DINITROL 1000), ktorý dokáže napadnuté miesta hĺbkovo ošetriť a tým zastaviť korózny proces. DINITROL 1000 je vysoko penetračný vosk (ideálne v spreji), ktorý vsiakne do poškodených miest. Cca po 2-3 hodinách zotrite prebytočné množstvo, ktoré nevpilo a aplikuje podvozkový nástrek.

 

Pozor! Na penetračný vosk môžte aplikovať iba materiály na báze vosku (DINITROL 4941DINITROL 4942DINITROL 482).

 

Pred a po ošetrení DINITROL 4941.

 

 

Výhody podvozkového vosku

Podvozkové nástreky na báze voskov majú celú radu výhod:

  • priľnavé na všetky typy povrchov
  • pred aplikáciou nie je nutná príprava ako pred lakovaním
  • pružný aj mraze
  • nedokáže sa odlupovať ako asfalt
  • v prípade mechanického poškodenia zanecháva stále ochranný film
  • obnoviteľný bez nutnosti odstraňovať podvodný náter. Nový sa dokonale previaže s pôvodným voskovým nástrkeom

 

Nové aj jazdené

Je nutné si uvedomiť, že stále konzervujeme aktuálny stav. Preto je ideálne myslieť na antikoróznu ochranu ihneď na začiatku, kým je podvozok bez korózie. Takto pripravené vozidlo je výrazne odolnejšie a vydrží… Ak ošetrujeme jazdené, tiež platí rovnké pravidlo.

Ako dlho vydrží?

Nástrek podvozku sám o sebe neubúda, takže k jeho úbytku dochádza iba na miestach vystavených účinku oderu posypovým materiálom, prípadne tam kde je silné prúdenie vody od kolies. Kontrola celistvosti nástreku je odporúčaná raz ročne, najlepšie po zimnej prevádzke (napríklad pri prezúvaní auta). Ak zistíte, že došlo k jeho úbytku, dokážete ho jednoducho dostreknúť. Stačí podvozok umyť teplou tlakovou vodou a nechať vysušiť.  Každý vosk je k dispozícii aj ako menšie balenie v spreji, takže ho kľudne môžte obnoviť aj v domácich podmienkach. Práve 500ml sprejové balenia sú ideálne na tieto lokálne opravné (udržiavacie) nástreky.

 

 

Odporúčané množstvo

Závisí od veľkosti vozidla, pretože čím väčší a členitejší podvozok tým je nutné použiť väčšie množstvo na zabezpečenie kvalitnej a dlhotrvajúcej funkčnej ochrany. V tabuľke nájdete podľa referenčných typov áut to, ktoré je veľkosťou a typovo podobné tomu vášmu.